fredag 18 juni 2010

Fredagsfika i Antnäs

Idag har jag och barnen varit på mammafika i Antnäs. Alice var på sitt allra mammigaste humör och såå känslig för allt. Så fort någon bebis gnällde eller grät lite så började Alice storgråta. När storbarnen busade och stojade lite så blev hon också ledsen. Vi har ju vid olika tillfällen märkt att hon kan reagera så när det blir högljutt på olika sätt, men idag var det verkligen extremt. Det är ju sällan Astrid gråter överhuvudtaget, hon ligger ju mest på golvet och sprattlar och ger ifrån sig glädjetjut, så Alice är kanske inte van vid det. När Astrid var alldeles ny och grät någon enstaka gång när hon var hungrig så reagerade Alice ungefär på samma sätt som idag. Det blev kanske lite mycket med så många bebisar.. Men det är bra för henne att komma ut och träffa andra barn även om hon idag inte alls ville lämna min sida. Ibland är det så svårt att veta vad som är vad. En del barn kanske bara är lite känsliga som Alice verkar vara, men det skulle kunna bero på att hon föddes så tidigt. Hon var redan under kuvöstiden väldigt känslig och blev helt spattig när byggarbetarna levde om utanför fönstret i salen vi låg på. Nåja, det spelar ju egentligen ingen roll vad det beror på. Det är som det är och vi får nog "träna" på att vistas i stojiga miljöer så att hon vänjer sig för nån gång ska hon ju börja på dagis.

Trots att jag hade mitt stora barn om halsen mest hela tiden så var det trevligt att få träffa lite andra mammor och barn. Det behövde jag!

Jag är också väldigt glad för att en av mammorna som är sjukgymnast noterade hur Alice går. Vi har länge funderat på om hon inte går lite "konstigt" och om det kanske är därför hon inte hittar bra balans och därmed känner sig osäker. Nu minns jag inte exakt vilka ord Linnea använde, men jag skulle vilja säga att särskilt höger ben är lite överrörligt. Det kan vara muskeln som är för svag, det kan vara något med leden. Nu ska vi se till att få träffa en sjukgymnast snarast för att se om det finns några övningar vi kan göra med henne. Sjukgymnasten ska vara med vid den korrigerade 18-månaderskontrollen i augusti, men jag vill nog inte vänta så länge. Tack Linnea!

2 kommentarer:

  1. vad härligt att linnea såg! tilde var precis så som alice var idag. just när honhade fyllt ett. hon ville inte vara med någon annan än släktingarna. då grät hon. hon är så vacker er alice!

    SvaraRadera
  2. Vad konstigt.. Det jag skrev igår försvann.. Iaf så hoppas jag att ni snart får hjälp. Säg till att Alice gillar att bada så får hon säkert träna i vatten. Det finns många bra övningar att göra i vatten. :) ps. vill du ha lösen till min blogg är det bara att säga till! :) ds.

    SvaraRadera