fredag 13 augusti 2010

Inventering

Jag har fokuserat så mycket på vinterkläder till barnen att jag nästan glömt att före vinter kommer höst och att det då kanske behövs lite varmare kläder än de som används nu, men inte fullt så varma kläder som ska bylsas på dem i vinter.

I våras fick Alice två fleecejackor, en softshelljacka, ett par skalbyxor, ett regnbyxor, mössor och stövlar. Köpte dem med lite växmån så de kommer hon att kunna ha även i höst. Jag kompletterade med ett par höstskor igår. Sedan har hon några par tunna stickade vantar och ett par galonvantar. Jag har lite dålig koll på vad som behövs i och med att det blir första hösten med ett barn som är lite mer rörligt och härjar runt utomhus. Ni rutinerade mammor, saknar jag något??

Jag råkade reashoppa en till fleecejacka i juni också så jackor ska det väl finnas nog av. Det är tur att Astrid verkar följa Alices storlek vid rätt årstid. Det känns lite mer okej att shoppa när man vet att det är två barn som kommer att kunna använda kläderna :)

Astrid som mest kommer att sitta i vagn utomhus i höst kan nog använda Alices gamla avlagda fleecedress. Ja hon har ju även den gröna lurvfeeceoverallen som har figurerat på bild i bloggen tidigare. Hon har även fått en vindoverall av mormor som nog funkar bra för vagnsbebisen.


Även om Astrid inte kan gå så behöver hon ju skor. Ett par sportiga Pumaskor som hon fått av Thomas chef och ett par converseliknande silverskor från H&M får pryda småfötterna.


När jag ändå var i gång med inventeringen passade jag på att snabbt se vad som finns att ta fram ur växalådan åt Astrid när det gäller vanliga kläder. Jag konstaterade, efter att bara ha plockat fram en del, att det faktiskt inte är synd om Astrid. Hon får ju ärva en del urtvättade och noppiga, men för mamman favvoplagg. Astrid får inte alls lika mycket nya kläder som Alice fått, men det är ändå inte synd om Astrid. Jag har sparat sex favoritsuits och så har hon två nya som ligger och väntar på att få användas.

Det fanns även en blandad kompott av både nya och gamla bodys, klänningar, tröjor och byxor.


Häromdan fick jag ju för mig att Alice inte har några långärmade tröjor och skyndade mig att beställa en pingvintröja (den har inte kommit än..). Medan jag gick igenom Astrids garderob slog det mig att jag kanske borde kika in i Alices växalåda också. Det fanns visst några tröjor som jag köpt redan i vintras till braiga priser, men som var för stora då. Oj då..


Det är inte synd om vare sig Alice eller Astrid och ingen behöver nog oroa sig för att de ska behöva gå utan kläder denna höst och vinter heller. Nu är det bara Alice som ska få underställ, vinterskor, mössa, rånarluva och handskar. Sedan är det färdigshoppat till barnen och verkligen verkligen köpstopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar