torsdag 12 augusti 2010

Tankar om vagnar

I och med att regnskyddet var felkonstruerat (eller så var det jag som inte kollade upp hur regnskyddet till en syskonvagn ser ut innan jag monterade vagnen) och jag inte tänker montera om vagnen förrän Astrid ska börja använda sittdelen så funderar jag istället på om det är enklare att köpa en ny vagn. Vi är jättenöjda med vår vagn, men den är liiite jobbig att lyfta i och ur bilen. Inte för att den egentligen väger så mycket utan för att jag med min korta räckvidd inte riktigt får ett bra grepp. Den är superbra på promenader och den är supersmidig och lättmanövrerad. För snabba ärenden på stan är den inte alls bra just pga av lyft i och ur bilen. Innan Astrid flyttade in hos oss köpte vi en liten och lätt vagn som man till en början kunde klicka fast babyskyddet på för att slippa spänna lös Alice om hon sov. Den använder vi fortfarande till både Alice och Astrid när man åker iväg med bara en av dem. Av samma märke finns en syskonvagn där de sitter på rad och på ena sitsen kan man klicka fast babyskyddet. Perfekt tyckte jag ända tills jag provkörde en sådan häromdan. Vilken tur att jag inte köpte en på Blocket som jag var på väg att göra i våras. Osedd och oprovad hade jag tänkt köpa den om inte en annan köpare hade hunnit före. Den är ju smal som en enkelvagn och det är ju jättebra, men det går ju inte att svänga smidigt runt hörn, den är alldeles för lång. Vår breda syskonvagn är massor med gånger bättre att hantera. Den kan ju snurra runt ett varv på stället där den står.

Ett av två alternativ som återstår för att få en smal vagn verkar vara P&T helt enkelt, men det är inte aktuellt. Det finns många andra hål att stoppa de tusenlapparna i just nu. Det andra alternativet är en enkelvagn med ståbräda, men det känns inte som att det funkar att ha Alice stående riktigt än. Jag får helt enkelt kämpa på med vår breda vagn ett tag till och samtidigt få armmuskler tills vi vet hur vi ska göra.

Ja ett sista alternativ är ju förstås att aldrig lämna huset mer än för att gå promenader. Då slipper jag ju lyfta vagnen. Det alternativet känns verkligen inte aktuellt.

2 kommentarer:

  1. Det där med vagn är ju en djungel med ett barn, kan knappt tänka mig hur det är när man ska leta en bra syskonvagn! Och de märken som man vet funkar och som har bra smidiga vagnar kostar ju minst sagt skjortan. Om nu inte blocket får in någon fin :)

    Jag har nog stora problem att få bra grepp runt våran vagn nu...ska inte skaffa ett syskon till ebba förrän hon kan stå på ståbräda för annars lär mina korta armar isolera oss :P Haha :)

    SvaraRadera
  2. Jag ÄLSKAR P&T:n, men den är ju inte gratis direkt (och inte ens billig begagnad), annars skulle jag absolut rekommedera en. Enkel att fälla ihop och tar lika mycket plats som en sulky i bilen (MED syskonsits). Hilding är inte helt förtjust i att åka bak jämt bara så ofta gör Astrid det, annars går hon gärna själv när hon får.
    Den stora vagnen använder jag dock aldrig mer, även om jag tyckte att den var helt perfekt när Hilding låg i liggdelen.

    Men det är ju BÖK att hitta EN perfekt vagn. Fortfarande tar jag gärna brion om jag ska handla och behöver packa matvaror i varukorgen... och hur många vagnar kan man egentligen ha?!? Man kan ju bli galen för mindre!

    SvaraRadera