måndag 11 oktober 2010

Hur gör andra..

..för att få livspusslet att gå ihop? Med småbarn känns det som att tiden aldrig riktigt räcker till. Man har ett hus att städa, kläder att tvätta, hänga, vika och stryka, barn som ska matas, aktiveras och badas, gräset ska klippas, snön ska skottas. Listan på alla vardagssysslor kan göras hur lång som helst och hur två heltidsarbetande småbarnsföräldrar får ihop vardagen är för mig ett mysterium. Förhoppningsvis kommer inte jag att jobba heltid när det är dags att återvända till arbetslivet och på så vis slipper barnen långa dagisdagar och vi hinner kanske få middag i magen lite tidigare än fem minuter innan det är läggdags för de små. Fast oavsett om man jobbar hel- eller deltid så är det mycket som ska hinnas med. Nuförtiden finns ju en del tricks att ta till för att få mer tid för annat. Med RUT blir det billigare att få hjälp med städning, fönsterputs och sånt. Om man tycker att det är tråkigt och tidskrävande att handla och helst slipper det kan man få matkassarna hem till dörren via Coops "handla-hemma"-tjänst. Det kostar visserligen någon krona, men om man som vi bor en bit utanför stan är det ju faktiskt inte gratis att själv ta bilen för att åka och handla. På vissa håll i landet finns även Linas matkasse där man varannan vecka får hem en kasse med recept och ingredienser till 5 av veckans middagar. Hur skönt vore inte det att slippa fundera på vad man ska äta. Även om vi (läs Thomas) gillar att laga mat så är vardagsmatlagningen mindre rolig. Det ska gå fort och gärna smaka gott också. Tid är också pengar och mer tid med barnen är värt massor, åtminstone för mig. I dag använder vi ingen av dessa tjänster, men jag är inte helt främmande för att göra det framöver om ingen har några andra supertips på hur man får mer tid över till roliga saker :)

3 kommentarer:

  1. man stresssar ihjäl sig helt enkelt för att hinna allt. och man blir sjukt trött, less och överviktig.

    SvaraRadera
  2. Vi brukar handla coop hemkörning och ekolåda, väldigt smidigt och bra :-) JAg gillar annars å handla med kidsen men när man behöver massa är det enkelt att beställa.
    Sen kan man som jag släppa alla måsten och låta smutsen gro ;-)

    /Jennie/Cocine

    SvaraRadera
  3. Vi stryker nästan aldrig och klipper gräset alldeles för sällan... och då är jag ändå föräldraledig och nej, det går inte ihop ändå så det vette tusan!;)
    Jag tror man måste ha humor och det är nog jobbigt om man råkar vara pedant, haha!

    Jag skulle absolut kunna tänka mig städhjälp sen när jag jobbar. Om jag får något jobb...

    SvaraRadera