tisdag 19 oktober 2010

Mycket snor, många tankar och idéer

Det är lustigt att man orkar klura på en massa nya projekt, små och stora, när man inte har energi att orka med mer än det man måste. Jag har möblerat om vardagsrummet (varför kallar man det så?) i huvudet. Efter att ha mätt kom jag fram till att det är aningen svårt att möblera om när man har en soffa som är 4*3,35 meter och det enda armstöd som finns sitter fast och soffan går därför inte att vända på. Det är alltså ett omöjligt projekt så det kan jag genast stryka från listan. Det innebär att jag också kan stryka min idé om att ha ett lite mindre köksbord i köket och någon form av matsalsgrupp vid de stora fönstrena i vardagsrummet där det hade blivit lite ledigt utrymme om soffan hade gått att flytta. Dock började vi istället prata om att bygga ett uterum utanför dessa fönster och ställa ett bord där istället. Där finns ju redan en del av vår relativt nybyggda altan som man kanske "bara" skulle kunna bygga in och glasa in, men den är på håret för smal för att rymma ett bord. Thomas kom med idén att riva (!!!) den delen av altanen, gjuta en platta och sedan bygga ett varmbonat uterum. En toppenidé tycker jag, men det får läggas rätt långt fram i tiden.

Ett lite lättare projekt att genomföra är att fixa lite höst/vinterfint ute på bron med lite krukor, ljung och sådant. Jag har 2 fina ljuslyktor som funkar för utomhusbruk också som nog skulle vara fina ute på bron, men kommer man att tända dem eller blir de bara stående där som just dekoration? Kanske skulle de få ta plats någonstans här inne? Frågan är i så fall var. De är inte helt barnvänliga då de delvis är av glas. Astrid kör nog sönder dem med gåstolen på fem röda och Alice skulle säkert försöka bygga om dem eller nåt och göra illa sig.

I senaste numret av Family Living fick jag inspiration att göra en koja åt barnen. I tidningen hade de gjort en jättefin "under-köksbordet"-koja, alltså som ett tält som man trär över köksbordet. Himla fiffigt, men jag är inte helt sugen på att köksbordet används till det så jag försöker klura på någon annan liknande grej. Jag har några idéer, vi får se vart de leder.

Sen började jag fundera på julpynt och julpyssel. Surfade in på Panduros hemsida för att kolla lite. Alice kanske är för liten för att uppskatta julpyssel? Hon har ju ganska nyligt börjat bli lite mer intresserad av att rita, fingerfärga, baka med playdoh och liknande, men det är korta stunder hon roas av sådana aktiviteter än så länge. Det får kanske vänta..

När jag var liten hade jag en sådan där adventskalender med ett litet paket att öppna för varje dag. En sådan vill jag göra åt Alice och Astrid, men det är kanske också för tidigt i år. För Astrid är det ju definitivt för tidigt och Alice är inte särskilt intresserad av att öppna paket. Det får kanske också vänta..

Ja och så klurar jag på Astrids rum. Gästsängen står fortfarande och tar upp nästan hela rummet så den måste bort innan det går att göra något där inne, men det betyder ju inte att jag inte har tokigt många idéer om hur det ska se ut. Rummet är inte så stort så möjligheterna är något begränsade.

Inspirationen (och snoret) flödar och idéerna är många nu. Bara för att få fler uppslag på hemmapyssel ska jag se på Äntligen hemma nu. Jag tar plats i den ickeombyggbara soffan med en kopp te och näsdukar (för snoret, inte för att jag brukar gråta till Äntligen hemma), tänder lite ljus och myser.


2 kommentarer:

  1. Ljuslyktor med marshaller i är snyggt (eller hur det nu stavas).. Men ni ser ju inte bron så ofta eftersom vardagsrummet är åt andra håller :) Men det kan ju vara mysigt ändå.. Annars kan man ha lite coola lampor i krukor eller i rabatterna.. Ljung är fint!

    SvaraRadera
  2. Jag funderar också på adventskalendrar men Astrid känns lite liten (eller kanske obrydd;) och Oskar och Frida har röstat på chokladkalendrar... så det vore väl för min egen skull då. Men det är ju inte helt fel det heller.

    Och en chokladkalender ska jag nog ha själv med!:)

    SvaraRadera