onsdag 6 oktober 2010

Uppvärmning. Träning?

I förmiddags fick vi besök av Jennie och Alma. Vi har inte träffat dem på ett tag. Dels pga att vi alla varit sjuka, dels pga att Alma har börjat på dagis eller förskola heter det ju. Alice, som inte fyller år förrän nästa vecka och ska ha sitt kalas nu på lördag, fick sin första present redan idag och värmde upp paketöppnarfingrarna. En jättefin sparbösseuggla hade Alma med sig. Jag har spanat in en sådan på nätet, men tyckt att det känns onödigt att betala frakt bara för en sak och visste inte att de finns på Asko. Den är i mjuk plast så man behöver inte vara rädd att den ska gå sönder heller.

Bild lånad från Barnvänligt


Som vanligt är det jättetrevligt med besök, att besöka andra, åka till öppna förskolan och liknande, men just nu är det jobbigt också. Alice har ju alltid varit lite försiktig, men nu är det extremt. Hon är som ett plåster på mig heeeela tiden. Inte när vi är ensamma hemma, men så fort det är andra barn i närheten oavsett om det är ett barn eller en grupp med barn. Hon är ju till och med rädd för lillasyster när hon far fram i gåstolen. Det är i och för sig förståeligt för det gör fruktansvärt ont när hon kör över tårna. Hon verkar vara livrädd att bli påkörd av en dockvagn eller att bli omkullsprungen. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill ju att hon ska kunna springa omkring och leka som alla andra barn och inte behöva vara rädd. Dessutom är det rätt frustrerande att ha henne hängande på mig hela tiden. Det hjälper inte att jag sitter på golvet i närheten heller för då försöker hon bara klättra upp i famnen på mig och hänga runt min hals. Det är kanske bara träning som gäller? Alltså träna att träffa andra barn menar jag som vi visserligen redan gör. Någon som har tips på vad jag ska göra? Ska jag låta henne komma upp till mig hela tiden för att hon vill det eller ska jag "ignorera" henne i förhoppning om att det släpper och att hon tillslut börjar gå iväg på egna äventyr en bit från mig? Hon verkar ju vara så otroligt rädd och osäker. Till viss del beror det nog på att hon inte har helt bra balans än och att hon därför blir rädd när barn springer fort nära henne. Vad det än beror på så är det inte roligt. Inte för mig och det kan ju inte vara särskilt roligt för henne själv heller.

4 kommentarer:

  1. Far runt på ÖF och så som du gör. Låt henne komma upp i famnen på dig, så ofta hon vill även om det är hela tiden, men dalta inte med henne. Var helt neutral och tala med henne med vanlig röst. Låt henne vara med dig precis så länge hon behöver det.

    Så småningom kommer hon våga sig ut på egna äventyr och söka upp andra barn- på hennes villkor.

    Vincent är rädd för allt nytt och man får absolut inte pusha på honom för då tvär-låser han sig. Får han bara göra allt i sin egna lilla takt lossnar det tillslut och har vågar ta för sig och prova på nya saker.

    Inte lär hon sitta som klistrad vid dig när hon är tretton så njut av den korta tiden hon faktiskt tyr sig till sin mamma för stöd och trygghet i livet. :)

    (med andra ord, fortsätt precis som du redan gör, det kommer gå över)

    SvaraRadera
  2. Tilde var rädd för andra barn när hon var runt året. Jag lät henne komma en stund. sen så jag till henne att de andra barnen är snälla och att hon skulle leka. Det tog ett bra tag innan hon slutade fega. Hon tycker fortfarande det är jobbigt med pojkar som är lite för tuffa och vilda.du ska se att det släpper tids nog.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår att det måste vara jättejobbigt och frustrerande, helst eftersom du har en till liten att ta hand om och roa. Men jag tror att du är på rätt väg. Det enda sättet är nog att försöka vänja henne vid andra barn och deras lekar och att hon får ta det i sin egen takt. Jag tror som sagt att dina tankar är väldigt kloka och som mamma känner du ditt barn bäst. Mitt lilla råd är som de andra sagt att "utsätta" henne och ge henne det stöd hon efterfrågar. Man kan ju försöka tänka på att vistas i mindre barngrupper och inte slänga ut henne på LEOS en löningslördag direkt ;)
    Ja du förstår vad jag menar....

    SvaraRadera
  4. Håller med övriga. Hilding är inte direkt rädd men kommer gärna och ofta och vill tanka "trygghet" på nya ställen, Astrid är ju ganska "dagistränad".

    Du får som Marie skrev tänka på att du lär sakna det om några år;D

    SvaraRadera